LUZIA MARGAN

 * 1983

lebt und arbeitet in Wien, AUT
lives and works in Vienna, AUT

 

Die letzten sechs Ausstellungen / Last six shows

  • “notwithstanding” (solo), MUSA Startgalerie, Vienna, Austria , 2016
  • “(Re)Thinking Space and Place”, Flottmann Hallen, Herne, Germany, 2016
  • “Crises and New Beginnings”, Museum of Contemporary Art Metelkova, Ljubljana, Slovenia, 2015
  • “In Hand” ( solo), Pinakoteka, Vienna, Austria, 2015
  • “Mature and Angry”, Contemporary Art Centre Plovdiv, Bulgaria, 2015
  • “Funny Business” (solo), Mali Salon, Museum of Modern and Contemporary Art Rijeka, Croatia, 2014

 

 

 

RESTAGING MONUMENT

2014
Serie aus 9 Fotomontagen, Inkjet Print auf Kunstdruckpapier, 29,7 x 42 cm, ed. 1/ 3 + 2AP

Die Fotomontagereihe Restaging Monument wurde mit Bezug auf ein anderes Werk der Künstlerin, einer Aktion im öffentlichen Raum mit dem Titel Eye to Eye with Freedom, 2014 erstellt. Die Arbeit wurde um das höchste Monument in Rijeka (Kroatien), das 22m hohe Monument of Liberation (1955) des Bildhauers Vinko Matkovic konzipiert. Das Monument stellt eine Gruppe von Partisanen dar; die Männer bewaffnet und in Verteidigungshaltung, die Frau in einer Siegerpose, was eine „Allegorie der Freiheit“ darstellt. Die Künstlerin hat eine Veranstaltung organisiert, bei der die Bürger und Bürgerinnen von Rijeka die Möglichkeit bekamen, sich von einem Kran hochheben zu lassen und der zentralen weiblichen Partisanenfigur auf Augenhöhe zu begegnen. Die Fotomontageserie mit dem Titel Restaging Monument basiert auf Fotos, die die Künstlerin aus dem Familienarchiv des Bildhauers des Monuments übernehmen konnte, wie dieser während der verschiedenen Errichtungsphasen vor der Skulptur posiert. Mit dem Pathos und der Theatralik der Selbstinszenierung des bekannten Meisters spielend, stellt Luiza Margan diesen Szenen des „Künstlers bei der Arbeit“ Fotos gegenüber, die sie selbst bei sportlicher Betätigung zeigen.

 

RESTAGING MONUMENT

2014
Series of 9 photomontages, inkjet print on fine art paper, 29,7 x 42 cm, ed. 1/ 3 + 2AP

The photomontage series Restaging Monument was developed in relation to another piece of the artist, an intervention in public space titled Eye to Eye with Freedom in 2014. This work was conceived around the highest monument in Rijeka (Croatia), the 22m high Monument of Liberation (1955) by sculptor Vinko Matkovi?. The monument depicts a group of partisans; the male ones in a defense posture carrying weapons and the female one in a celebratory gesture, representing an “allegory of freedom”. The artist organized an event that enabled the citizens of Rijeka, Croatia to be lifted with a crane and stand eye to eye with the central female partisan. The photomontage series titled Restaging Monument is based on photographs that the artist acquired from the family archive of the monument’s sculptor, posing during different stages of its production in front of the sculpture. Playing with the pathos and the theatricality of the established master’s self-representation, Luiza Margan juxtaposes these scenes of “the artist at work” with photographs showing herself doing physical exercise.

 

Audiokommentar